Mliečny fond
Mliečny fond svojimi aktivitami prispieva k zvyšovaniu spotreby mlieka a mliečnych výrobkov
Do Mliečneho fondu prispievajú slovenskí prvovýrobcovia a spracovatelia mlieka v zmysle Odvetvovej dohody už od roku 2008 a to rovnakou výškou poplatku za každý kg vyrobeného či spracovaného surového kravského mlieka.
Z finančných prostriedkov Mliečneho fondu sa realizujú propagačné a informačné kampane na podporu spotreby mlieka a mliečnych výrobkov pôvodom zo Slovenska, vďaka ktorým sa priemerná ročná spotreba mlieka a mliečnych výrobkov na obyvateľa na Slovensku postupne zvýšila o 23 kg. Realizáciu doterajších kampaní Objav mlieko, Za SK mliečne výrobky a Slovenská mliečna rodina od začiatku riadia Slovenský zväz prvovýrobcov mlieka a Slovenský mliekarenský zväz.
Od roku 2015 prebieha propagačná a informačná kampaň Slovenská mliečna rodina. Cieľovou skupinou sú deti a ich mamy, ktorých preferencie pri výbere mliečnych výrobkov môže kampaň ovplyvniť.
Od roku 2017/18 je zameraná na deti hlavne kvôli edukácii s cieľom vychovať novú generáciu spotrebiteľov. Je dôležité, aby deti poznali „cestu mlieka“, že mlieko nerastie v krabici na pultoch obchodov, ale že pochádza od skutočných kravičiek, o ktoré sa musia slovenskí farmári denne starať.
Od septembra 2017 sa realizuje pokračovanie úspešného projektu Adoptuj kravičku, súčasťou ktorého je spravidla aj Deň otvorených dverí na farmách.
Verejnosť mohla ochutnať slovenské mliečne výrobky na výstavách Danubius Gastro, Agrokomplex a MňamFest. Súčasťou kampane sú produktové videá o výrobe masla, polooštiepka, tvarohu, smotanového jogurtu, parenice, syrov niva a eidam a mikrodokumenty o slovenských mliečnych farmároch. So slovenskými mliečnymi výrobkami sa varilo v relácii Tajomstvo mojej kuchyne a prezentovali sa aj v relácii Dámsky klub. Deti sa oslovujú cez časopisy Včielka, Macko Pusík a Fifík, a cez čítanky pre 1. až 4. ročníky základných škôl. Veľká súťaž s kravičkou je určená pre jednotlivcov aj školské kolektívy. Na Mliečnych raňajkách pre novinárov sa preberali aktuálne horúce témy v sektore výroby mlieka aj aktivity propagačnej kampane.
V septembri 2018 spustili organizátori kampane NOVÚ HRU projektu Adoptuj kravičku, v ktorej sa deti môžu stať ozajstnými mliečnymi farmármi. Hra odzrkadľuje reálnu každodennú starostlivosť slovenských farmárov o kravičky. Poukazuje na to, že aby kravičky dávali veľa kvalitného mlieka, musia ich deti tiež denne nakŕmiť, napojiť a postarať sa o ne. Od novej hry realizátori projektu očakávajú rozšírenie povedomia verejnosti o prvovýrobe a spracovaní surového mlieka a zvýšenie konzumácie kvalitného slovenského mlieka a mliečnych výrobkov.
Mliečny fond realizuje aj ďalšie aktivity, ako sú napríklad Mliečne hliadky na školách, či dokumentárny film Aká je pravda o mlieku viackrát odvysielaný na RTVS, ktoré majú veľký potenciál zaujať.
Súbory na stiahnutie |
---|
Mliečny fond (0.86 MB, PDF) |